Methodiek voor in de klas: een beroep voorstellen aan de klas

Materiaal/methode
BaO SO BuSO
3e gr 1e gr 1e gr
Voor wie
Leerkracht
Loopbaancompetentie
Loopbaancompetentie: verken mogelijkheden
Extra informatie
Schoolgebonden

Wil je dat je leerlingen hun mogelijkheden verkennen? Laat hen eerst een interview afnemen van iemand uit hun omgeving over het beroep van die persoon. Nadien stellen ze dat beroep voor aan de klas.

Doel

  • De leerlingen leren beroepen kennen. 
  • De leerlingen krijgen een breder beeld over wat een beroep precies kan inhouden.
  • De leerlingen denken na over wat beroepen inhouden en stellen zichzelf de vraag of die beroepen iets voor hen zouden kunnen zijn. 
     

Methodiek

  • Individueel: de leerlingen bereiden een presentatie voor over het beroep waar ze een interview over gedaan hebben.
  • Individueel: de leerlingen geven de presentatie aan de klas en beantwoorden nadien vragen. Bespreek zeker de laatste vier vragen bij stap 4 met de leerlingen. Schatten de leerlingen hun eigen kwaliteiten goed in? 
  • Klasgesprek: welke beroepen kwamen aan bod? Welke beroepen vonden de leerlingen interessant, welke minder en waarom?
     

Materiaal
Je vindt de methodiek voor in de klas als een apart bestand onderaan op deze fiche.

Hulpmiddelen en tips
Stel na de oefening eventueel een top drie op van beroepen die je leerlingen het meest interessant vinden. Nodig nadien iemand uit die dat beroep uitoefent. Of ga in de databank van Generatie BXL op zoek naar een organisatie of activiteit die je meer informatie kan bezorgen over deze beroepen.

Selfix
Laat de leerlingen het resultaat van de oefening toevoegen aan de Selfix-app

Bronvermelding
Deze fiche is gebaseerd op: Lusse, M. (2018). Handreiking ouders en LOB: https://www.expertisepuntlob.nl/tools/lob-kennisbank/handreiking-ouders-en-lob.

Bijlage