Methodiek voor in de klas: je eigen kwaliteiten benoemen

Materiaal/methode
BaO SO BuBaO BuSO
3e gr Alle 3e gr Alle
Voor wie
Leerkracht
Loopbaancompetentie
Loopbaancompetentie: kwaliteiten
Extra informatie
Schoolgebonden

Wil je je leerlingen laten reflecteren over hun kwaliteiten? Gebruik onderstaande oefening om hen hun kwaliteiten te laten benoemen. 

Doel

  • De leerlingen kennen hun kwaliteiten.
  • De leerlingen gaan in gesprek over hun kwaliteiten.
     

Methodiek

  • De leerlingen kiezen eerst individueel hun kwaliteiten uit een kwaliteitenlijst en reflecteren daarover aan de hand van vragen.
  • Daarna doen ze een oefening met een klasgenoot.
  • Optioneel: klasbespreking aan de hand van vragen


Je kunt deze oefening (nadien) ook meegeven als ouderprikkel.

Materiaal
Je vindt de oefening als een apart bestand onderaan op deze fiche.

Hulpmiddelen en tips
Neem de lijst met kwaliteiten vooraf door met de leerlingen en leg uit wat ze precies betekenen. De kwaliteiten zijn zowel van toepassing in een schoolse als in een niet-schoolse context. 

Je hebt ook post-its nodig voor deze methodiek.

Selfix
Laat je leerlingen na de oefening hun ‘ontdekte’ kwaliteiten toevoegen in hun Selfix-app. Zo kun je er later op terugkomen tijdens een gesprek over de leerloopbaan. Geef eventueel ook zelf feedback zodat ze die kunnen meenemen. 

Bronvermelding
Deze fiche is gebaseerd op: Van Essen, I. (2014). Effectief en affectief lesgeven aan pubers. Verdieping van pedagogische vaardigheden voor docent en mentor. Lannoo Campus. https://ingridvanessen.nl/wp-content/uploads/2019/11/Ingrid-van-Essen-de-12-werkbladen.pdf

Bijlage