Methodiek voor in de klas: nabespreking groepsopdracht

Materiaal/methode
BaO SO BuBaO BuSO
3e gr Alle 3e gr Alle
Voor wie
Leerkracht
Loopbaancompetentie
Loopbaancompetentie: interesses
Loopbaancompetentie: kwaliteiten
Extra informatie
Schoolgebonden

Welke talenten en kwaliteiten zet een leerling in tijdens een samenwerking of bij een groepsopdracht? Gebruik een vragenlijst om met je klas een samenwerking of groepsopdracht te bespreken. De vragen dienen ter inspiratie. 

Welke talenten en kwaliteiten zet een leerling in tijdens een samenwerking of bij een groepsopdracht? Gebruik een vragenlijst om met je klas een samenwerking of groepsopdracht te bespreken. De vragen dienen ter inspiratie. 

Doel
De leerlingen leren aan de hand van reflectievragen hun eigen kwaliteiten en die van hun klasgenoten kennen.

Methodiek
De leerlingen denken eerst individueel na over de vragen en bespreken hun antwoorden daarna met een klasgenoot.

Materiaal
Je vindt de vragenlijst als een apart bestand onderaan op deze fiche.

Hulpmiddelen en tips
Het is niet altijd even gemakkelijk om talenten en kwaliteiten te herkennen en te benoemen. Gebruik een lijst met interesses, talenten en kwaliteiten, ter inspiratie. Je vindt de lijsten als aparte bestanden bij deze fiche.

Selfix
Vraag je leerlingen om na het gesprek een reflectie toe te voegen in hun Selfix-app. Zo kun je er later eventueel op terugkomen tijdens een gesprek over de leerloopbaan. Heb je zelf ook iets interessants geobserveerd bij je leerlingen voor, tijdens of na de activiteit? Geef dan zelf ook feedback in de app, zodat de leerlingen die kunnen vergelijken met hun eigen observatie.

Bronvermelding
Deze fiche is gebaseerd op de publicatie ‘Schwung! Talentgericht werken met groepen’ van Pimento: https://www.pimento.be/wp-content/uploads/2018/02/2018_Pimento_Schwung_publicatie.pdf.

Bijlagen