Methodiek voor in de klas: reflectievragen voor, tijdens en na een activiteit
BaO | SO | BuBaO | BuSO |
---|---|---|---|
3e gr | Alle | 3e gr | Alle |
Wil je je leerlingen laten reflecteren over hun talenten en kwaliteiten? Gebruik de vragenlijst om een activiteit te bespreken.
Doel
De leerlingen leren aan de hand van reflectievragen hun eigen talenten en kwaliteiten en die van hun klasgenoten kennen.
Methodiek
- De leerlingen beantwoorden de vragen voor, tijdens en na de activiteit.
- De leerlingen kiezen telkens een paar vragen uit de lijst en denken hier eerst individueel over na.
- Daarna bespreken de leerlingen hun antwoorden met een klasgenoot.
Materiaal
Je vindt de vragenlijst als een apart bestand onderaan op deze fiche.
Hulpmiddelen en tips
Ben je nog op zoek naar een activiteit waarbij je leerlingen een bepaald studiedomein leren kennen? Of een activiteit waarbij ze hun talenten en interesses kunnen verkennen? Gebruik de databank van Generatie BXL om een geschikte activiteit te vinden.
Het is niet altijd even gemakkelijk om talenten en kwaliteiten te herkennen en te benoemen. Gebruik een lijst met interesses, talenten en kwaliteiten, ter inspiratie. Je vindt de lijsten als aparte bestanden bij deze fiche.
Selfix
Vraag je leerlingen om na het gesprek een reflectie toe te voegen in hun Selfix-app. Zo kun je er later eventueel op terugkomen tijdens een gesprek over de leerloopbaan. Heb je zelf ook iets interessants geobserveerd bij je leerlingen voor, tijdens of na de activiteit? Geef dan zelf ook feedback in de app, zodat de leerlingen die kunnen vergelijken met hun eigen observatie.
Bronvermelding
Deze fiche is gebaseerd op de publicatie ‘Schwung! Talentgericht werken met groepen’ van Pimento: https://www.pimento.be/wp-content/uploads/2018/02/2018_Pimento_Schwung_publicatie.pdf.