Onderwijskiezer - Columbus
SO | BuSO |
---|---|
3e gr | 3e gr |
Columbus is een exploratietool waarmee jongeren in de derde graad van het secundair onderwijs hun studiekeuzeproces kunnen versterken. Het instrument past binnen het begeleidingstraject dat scholen met hun leerlingen doorlopen bij hun eventuele keuze voor het hoger onderwijs.
Columbus
De naam Columbus verwijst naar de exploratiefunctie van het instrument:
leerlingen verkennen de eigen interesses en mogelijkheden, en krijgen een globaal zicht op hun voorkeuren en sterktes. Door hun een onafhankelijke, wetenschappelijk onderbouwde spiegel voor te houden, krijgen ze als individu inzicht in hun:
- Studiekeuzeproces: basismodule basecamp
- zelfbeeld, motivatie en studievaardigheden: de module ‘Wie ben ik?’
- taal, redeneren en numerieke vaardigheden: de module ‘Wat kan ik?’
- interesses: de module ‘Wat wil ik?’
Het is zowel een instrument voor de leerling als voor de studiekeuzebegeleider/ leerkracht. De modules bevatten ook ondersteunende tools voor leerlingen, ouders en leerkrachten/leerlingenbegeleiders.
- Hoe kan je aan de slag met de tool, draaiboek?
- Hoe kan je de Columbustest een plaats geven in de loopbaanoriëntering en -begeleiding van de school?
Context
Columbus maakt deel uit van het ruimere traject van onderwijsloopbaanbegeleiding in de school. Het is dus geen afrondende test met een negatief of positief eindoordeel, en het leidt niet tot een dwingend studieadvies. Wel geeft het de leerlingen kwalitatieve en kwantitatieve feedback die hen ondersteunt bij hun zelfexploratie.
Columbus helpt hen om niet te snel te focussen op wat de studiekeuze zal zijn, maar vooral op hoe ze die keuze maken. Leerlingen krijgen een goed zicht op hun leersterktes en werkpunten.
Samen met het schoolteam, het CLB en hun ouders kunnen ze dan verdere stappen zetten in hun keuzeproces.
Voor de meeste modules is er ook vergelijkende feedback: leerlingen kunnen hun score vergelijken met die van succesvolle studenten uit het eerste jaar professionele en academische bachelor. Deze feedback wordt zowel grafisch als in tekstvorm weergegeven. Leerlingen kunnen hun feedback ook online delen met een leerkracht of begeleider.