Ouderprikkel: het loopbaangesprek voorbereiden
BaO | SO | BuBaO | BuSO |
---|---|---|---|
3e gr | Alle | 3e gr | Alle |
Wil je je leerlingen met hun ouder(s) laten reflecteren over hun talenten, kwaliteiten en dromen? Dit reflectieschema helpt hen om na te denken over wat ze kennen, kunnen en willen en waar ze nog in willen groeien.
Je kunt deze ouderprikkel het best doen nadat je al gewerkt hebt rond loopbaancompetenties 1 en 2.
Combineer deze ouderprikkel met de bijhorende methodiek voor in de klas en gebruik het schema tijdens het loopbaangesprek met de leerling en de ouder(s).
Doel
- De leerlingen krijgen zicht op hun talenten, kwaliteiten en dromen.
- De leerlingen versterken hun zelfinzicht.
- De leerlingen gaan hierover in gesprek met hun ouders.
Methodiek
- De leerlingen vullen het reflectieschema in samen met hun ouder(s).
- De leerlingen bespreken hun antwoorden met hun ouder(s).
Materiaal
Je vindt het reflectieschema als een apart bestand onderaan op deze pagina.
Hulpmiddelen
Wat zijn talenten, kwaliteiten, drijfveren of vaardigheden nu precies? In dit document krijg je een woordje uitleg. Je kunt het document meegeven met de ouderprikkel.
Bronvermelding
Deze ouderprikkel is het resultaat van het ondersteuningswerk van het Onderwijscentrum Brussel.